Budou čeští podnikatelé dělat ze sporťáků (zase) malé náklaďáky?

Zbystřit by měli čeští podnikatelé, kteří plánují pořízení nového osobního automobilu. Konsolidační balíček totiž obsahuje změny podmínek, které by pořízení právě osobních automobilů (kategorie M1) mohly daňově prodražit.

V čem se liší pořízení osobního automobilu v letech 2023 a 2024?

Pořízení v roce 2023

Pokud si stihnete pořídit automobil do 31. prosince 2023, pak si ho můžete zahrnout do obchodního majetku bez omezení pořizovací ceny. A pokud jste plátci DPH, můžete si uplatnit celou výši daně z přidané hodnoty.

Příklad:
Podnikatel (plátce DPH) si pořídí v roce 2023 osobní automobil za 10 milionů Kč + 2,1 milionu Kč DPH. Automobil tedy zahrne do obchodního majetku (dlouhodobých aktiv) v pořizovací ceně 10 000 000 Kč a tuto částku bude v nejméně 5 letech daňově odpisovat. Současně si může nárokovat 2 100 000 Kč jako daň na vstupu.

Co se ale stane, když si automobil pořídí až v roce 2024?

Po letech se nám vrátí omezení spojená s pořízením osobních automobilů.

Podnikatel si samozřejmě může pořídit ten stejný osobní automobil i v roce 2024. Bude se muset ale vypořádat s omezením v podobě maximální daňově uznatelné pořizovací ceny — 2 000 000 Kč (maximální výše daňových odpisů). Cokoliv nad tuto částku bude daňově neuznatelné.

Omezení se dotkne i DPH, kde se zatím kalkuluje s maximální částkou 420 000 Kč na vstupu. Podnikatel z našeho příkladu si tak neuplatní 80 % daňově uznatelných odpisů v porovnání s rokem 2023 a současně přijde o nárok na odpočet DPH 1 680 000 Kč.

A nešlo by to nějak přece jen udělat?

Od chvíle, kdy vláda představila tento návrh, začali podnikatelé a daňoví poradci usilovně přemýšlet, jak daňově optimalizovat pořízení automobilů i v dalších letech.

Tady alespoň vidíte, proč je dobré se učit daně a jakou obrovskou výhodu získáte tím, že pochopíte alespoň základní principy zdanění. Proto neváhejte, podejte si přihlášku na Vysokou školu Sting a staňte se odborníky na daně.

Praktické tipy, jak optimalizovat pořízení nového vozidla na přelomu let 2023/2024 můžete najít např. v příspěvku daňového poradce Jana Bonaventury. 

https://www.linkedin.com/embed/feed/update/urn:li:ugcPost:7104795855500…

Dost možná ale podnikatelé sáhnou i k nástrojům, které se jim již v minulosti osvědčily a pomohly jim daňově optimalizovat právě pořízení osobních automobilů.

Abychom lépe pochopili toto tvrzení, musíme se vrátit do roku 2009.

Až do 1. dubna 2009 totiž platilo, že si podnikatelé u osobních automobilů nemohli vůbec uplatnit nárok na odpočet DPH.

Jak to ale udělali, že si nárok přece jen uplatnit mohli? 

Princip byl jednoduchý. Plátci DPH si nepořizovali osobní automobily (kategorie M1), ale malé nákladní automobily (kategorie N1). U nákladních automobilů totiž neplatilo žádné omezení, stejně jako je tomu u současného vládního návrhu.

Jak bylo možné udělat z osobního automobilu náklaďák?

Do zavazadlového prostoru stačilo instalovat mřížku, čímž se změnil charakter užívání. Ještě dnes se s těmito 14+ let starými vozidly s mřížkami můžete potkat na silnicích.

Samozřejmě tato úprava s sebou přinášela a přináší pro řidiče určitá omezení. Na příklad tato vozidla nemohou vjíždět do míst, kam je zákaz vjezdu nákladním vozidlům. Nárok na DPH však tyto komplikace dokázal kompenzovat.

Budou se do vozidel opět instalovat mřížky?

Z historie víme, že je český daňový poplatník velmi kreativní. Není tedy vyloučeno, že se instalace mřížek znovu stane běžnou daňově optimalizační praktikou. Na to, jestli se tento předpoklad naplní, si ale budeme muset ještě pár měsíců počkat.

Pokud jsme vás tímto článkem zaujali a chtěli byste se i vy stát odborníky na účetnictví a daně, podejte si přihlášku k nám na Vysokou školu Sting.


Pavel Semerád
Ambasador Vysoké školy Sting